L'Homme rare
Snelle en trage kronkelende heupbewegingen wisselen elkaar af en vloeien over in soepele golven van de lendenen. De choreografie van de Frans-Ivoriaanse kunstenares Nadia Beugré laat vijf dansers enkel vanuit hun rug zien. Ze haalt daarvoor inspiratie uit danstechnieken en -stijlen waarbij voornamelijk het bekken wordt gebruikt. Door het nadrukkelijke gebruik van het achterwerk stelt ze in vraag wat doorgaans als mannelijk wordt beschouwd. De genderkwestie is steeds verborgen aanwezig in het werk van Nadia Beugré. In L’Homme rare wordt het op een meer expliciete manier aangepakt: de mannelijke / vrouwelijke kenmerken worden omgewisseld en de aandacht voor het lichaam en de eigenschappen die we aan bewegingen van het lichaam toedichten, worden in vraag gesteld. Vertrekkend van een spel dat onze perceptie over gender op de helling zet, duwt de choreografe ons in een voyeuristische rol. Ze legt hiermee de link naar haar research omtrent de historische en actuele benadering van het lichaam, meer specifiek het zwarte en mannelijke lichaam. Aan de basis van L’Homme rare ligt een reeks foto’s van slavenmarkten in Ivoorkust die de kunstenares heeft onderzocht. Zo wordt de voorstelling ook een reflectie over de commerciële blik op die zwarte lichamen. Een blik die Europeanen er tot op vandaag op nahouden.
- Presentatie
- Kunstenfestivaldesarts, Théâtre la Balsamine
- Creatie, choreografie
- Nadia Beugré
- Performers
- Lucas Nicot, Daouda Keita, Nadim Bahsoun, Tahi Vadel Guei, Marius Moguiba
- Technische leiding, lichtonwerp
- Anthony Merlaud
- Licht
- Beatriz Kaysel Velasco
- Externe coaching
- Faustin Linyekula
- Uitvoerende productie
- Libr’Arts / Virginie Dupray
- Productie
- Studios Kabako & Latitudes Contemporaines
- Coproductie
- Kunstenfestivaldesarts, Théâtre de la Ville, Festival d’Automne à Paris, Montpellier Danse 2019/2020
- Residenties
- Agora – cité internationale de la danse
- Residenties gesteund door
- Fondation BNP Paribas, CCN2 – Centre Chorégraphique National de Grenoble, Centre Chorégraphique National d’Orléans (directie Maud Le Pladec), Kunstencentrum Vooruit, Musée de la Danse – Centre Chorégraphique National de Rennes et de Bretagne, BIT Teatergarasjen, Théâtre de Nîmes
- Met de steun van
- L’échangeur CDCN Hauts-de France (Studio Libre) en DRAC Occitanie – French Ministry of Culture and Communication